18. toukokuuta 2011

Älä alistu aknelle

Halusin kirjoittaa jutun asiasta joka on piinannut mua pian 2,5 vuotta, nimittäin aknesta. Kaikki varmasti tietää, että akne on ihosairaus, jossa tulehtuneita finnejä (eli tukkeutuneita talirauhasia) kertyy hirvittävä määrä tietylle alueelle.. mulla se alue on valitettavasti kasvot.

Mun akne sai alkunsa luultavasti siitä (tää on mun epävirallinen teoria) kun käytin muutamaan finniini mun pikkuveljen "iholle suoraan tuubista tuputeltavaa"- aknelääkettä (pikkuveljellä oli paha akne, itselläni oli vain muutama hassu finni). Aknen kait aiheuttaa bakteeri, joten varmasti se tarttui mulle mun pikkuveljeltä. Toinen teoria on se, että mä olin epäonninen ja kuuluin siihen poppooseen jotka sairastuu aikuisiän akneen. Luulin olevani immuuni aknelle (kunnes sitten sain sen), koska mulla on myös atooppinen ja kuiva iho, eikä lainkaan rasvoittuva. 

No eniveis.. Mä kiitän luojaa siitä, että photoshop on keksitty tähän maailmaan, koska ilman sitä mulla ei olis ollut mitään mahdollisuuksia näyttää edes hieman siedettävälltä kuvissa. Pari kuukautta sitten mä kuitenkin kyllästyin. Kyllästyin siihen, että näytin ilman meikkiä ihan kärpäslätkästä saaneelta. Kyllästyin siihen, että mun iho oli ruma ja kivulias. Lopulta mä tein sen mikä mun olis pitäny tehdä kauan sitten, nimittäin marssin lääkärille.

Lääkäri vilkaisi mun kasvoja ja määräsi mulle Clindoxyliä, voidetta joka hierotaan iltaisin kasvoihin ja annetaan vaikuttaa yön yli, sekä Cypretyli-ehkäisyvalmistetta, jonka pitäisi tehota myös akneen. Nyt olen käyttänyt 1,5kk voidetta ja tulokset alkavat näkyä. e-pillereitä en ole vielä aloittanut, sillä ajattelin syödä entiset loppuun. Enää akne ei varjosta samalla tavalla elämääni kuin aikaisemmin. Toivon kuitenkin, että viimeisetkin arvet ja rumat muistot aknestani katoaisivat.

Jos jollakulla teistä, jotka tätä tekstiä kenties luette on akne, älkää missään nimessä odottako sen menevän itsestään ohi, sillä siihen on olemassa hoitokeinotkin! Miksi kärsiä turhaan vaivasta joka on hoidettavissa? Raha ei minulle ole tuottanut ongelmia aknen hoidossa, sillä kela korvaa suuren osan lääkemaksuistani. Aikaisemmin maksoin e-pillereistäni n.40e/3kk ja nyt hinta on 7e/3kk. Clindoxyl-voiteen hinta tietenkin voi hieman kirpaista (25e), mutta olen valmis maksamaan sen siitä, että saan viettää nuoruuteni parhaimmat vuodet mahdollisimman hyvännäköisenä ja itsevarmempana.

Lopuksi vielä pari rumaa kuvaa siitä, millainen akneni oli kun vihdoin päätin hakea hoitoa.

(ja nenässä huonosti levitettyä kasvovoidetta :D)
Photobucket

Photobucket

Tällä hetkellä ihoni onneksi on huomattavasti paremmassa kunnossa ja voin taas hymyillä vapaasti, pelkäämättä että joku finneistäni poksahtaa.

Pitäkää tekin huoli ihostanne!

<3:llä Jenni

1 kommentti:

Hei mähän lennän kirjoitti...

Voi Jenni :'( Kiva että ne lääkkeet auttaa..<3<3